Nemzetközi kapcsolatok

Jermendi Andrea és Wiedemann Krisztina tanárnők beszámolója az áprilisi ESN projektről

(A lapon lejjebb részletes leírás található a szervezet felépítéséről, munkájáról.)

Az elsőbbség a közlekedésé

A közlekedés és fenntarthatóság jegyében új nemzetközi projektet szervezett az Újpesti Babits Mihály Gimnázium. A European School Network (ESN) nevű szervezet égisze alatt tartott ötnapos programsorozatra 2023. áprilisában került sor, holland, francia, portugál, finn és magyar diákok részvétele mellett.

A tizenhét éves múltra visszatekintő, jelenleg 11 ország 24 iskoláját tömörítő szervezet diák- és tanárcserék lebonyolítására szakosodott. A szerteágazó témakörökben meghirdetett programok évről évre az ESN-értékrend, vagyis a kölcsönös megbecsülés, tisztelet, őszinteség és barátság értékei mentén szerveződnek. A tagintézmények évente minimum egy saját projektet kínálnak fel az érdeklődők számára, melyek illeszkednek a helyi adottságokhoz és lehetőségekhez, illetve a diákok igényeihez. A programok hivatalos nyelve az angol.

A Babits-gimnázium az ún. Social Project-tel írta be magát az ESN történetébe, melynek bázisa nyaranta a Bródy-gimnázium napközis tábora volt. A program tanárkoordinátorai, Somodiné Nagy Ilona és Balázs-Szakmári Csilla, hosszú éveken át sikerrel alkalmazták a szociális és társadalmi érzékenyítés elemeit amint a résztvevőket a mások segítésén alapuló tevékenységek előkészítésébe és lebonyolításába is bevonták. A külföldi és magyar diákok kapcsolatba kerülhettek szerényebb anyagi körülmények közt nevelkedő gyerekekkel, bekapcsolódhattak különböző, a rászorulók felkarolásában jeleskedő civil szervezetek munkájába, de találkozhattak idősotthonok lakóival is. A világjárvány később visszavetette az ESN lendületét Magyarországon is, a határzár és az élő kontaktus tiltása az online térbe szorította vissza a nemzetközi projekteket.

A 2022/2023-as tanév az újrakezdés jegyében indult, amit előrevetített az októberi tanári ESN-konferencia résztvevőinek magas létszáma. Itt mutatta be új programját az Újpesti Babits Mihály Gimnázium az A journey through time (Időutazás) címmel. A személy- és teherszállítás múltja és jelene köré épült az egyhetes projekt, amely a Babits Mihály Gimnáziumért létrejött alapítvány támogatását elnyerve 11 magyar és 12 külföldi diákot mozgatott meg. Külön öröm volt, hogy egy holland vendégtanár is érkezett a projekthétre, aki lelkesen kapcsolódott be a mozgalmas napi tevékenységekbe.

A földi, a vízi és a légi közlekedés, illetve közlekedési eszközök jellegzetességeinek feltárása indította a közös munkát, különös tekintettel az európai sajátosságokra. Az elméleti megalapozás során áttekintettük a személy- és teherszállítás eltérő igényeit, a lebonyolítással járó környezeti terhelést, illetve a különböző szállítási módokban rejlő jövőbeni lehetőségeket. Az iskolai foglalkozáson megszerzett tudást aztán gyakorlati tapasztalatokkal egészítettük ki a projekthét során.

A múlt legnagyobb hatású találmánya, a kerék feltalálójának nevét nem ismerjük, de azt tudjuk, hogy nagyjából az i. e 3500 körüli időkben kezdték el használni Európa szívében. A kerék stabilitásának megteremtése okozta a legnagyobb fejtörést – állítják a történészek. A találmány sokoldalúságáról a szentendrei Skanzen egyik foglalkozásán, Szabó Gyula vezetése mellett győződhettek meg az ESN-program résztvevői, akik utolsó feladatként szétszedtek és összeraktak egy szekeret.

A Skanzen mellett fontos helyszínnek bizonyult a 70 000 négyzetméteres alapterületen 100 vasúti járműkuriózummal büszkélkedő Vasúttörténeti Park, ahol az „utazás” során többek közt a gőzmozdonyok történelmébe kaptunk betekintést. Igazi mozdonymatuzsálemek tornyosultak a szemünk előtt, melyek közül a legidősebb gőzmozdony 1884-ben készült. Kipróbálhattuk a fordító-korongozást és a kézi hajtányozást is a park mintegy 400 méter hosszú pályáján. A legnagyobb tetszést a diákok körében a kerti vasút vívta ki. Ennél még felhőtlenebb szórakozást az Újpesti Tűzoltó Skanzen játékparkja kínált csak, ahol, ha akartak „vezető” pozícióba kerülhettek a résztvevők, szirénázhattak, dudálhattak és megversenyeztethették a fából készült, apró autómodelleket.

A Városliget, mely az újkorban (modern kor) többször is otthont adott a különböző technológiai vívmányoknak, a budapesti földalatti vasút okán kapott helyet az A journey through time programjában. Az Ezredéves Országos Kiállítás presztízsberuházása többek közt az alagút megépítéséért felelős Wünsch Róbert építési vállalkozó munkájának köszönhetően bravúros teljesítmény volt. A kontinens első villamos meghajtású földalatti vasútjának történetével az Erzsébet téren a Földalatti Vasúti Múzeumban ismertettük meg a diákokat, ahol megcsodálhattak egy igazi kuriózumot is: azt a márványtáblát, amely a Budapestre látogató Ferenc József látogatásának állít emléket, aki 1896. május 8-án kíséretével együtt utazott a földalattin, és ─ ahogy az az ismertetőben áll ─ „legkegyelmesebben megengedte”, hogy a vasút felvegye a nevét.

Különösen a külföldi vendégek számára páratlan látványosságnak bizonyult a Széchényi-hegyi Gyermekvasút is, amely a budai hegyek legszebb kirándulóhelyeit, erdei játszótereit érinti. A Hűvösvölgy ─ Széchenyi-hegy útvonalat beutazva a Fogaskerekű Vasút felé vettük az irányt és leereszkedtünk a városba. A forgalom ezen a járművön 1874. június 24-én indult meg – bár akkor még csak egy rövidebb szakaszon.

A program utolsó napján a vízi közlekedés volt terítéken a Danubius Nemzeti Hajós Egylet jóvoltából. A Margitszigeti bázison előbb elméleti felkészítésben részesültek a diákok, majd szárazedzés következett. Három körben, egyszerre tízen szálltak vízre később, hogy megtapasztalhassák, árral szemben nehéz haladni. Száraz lábbal partot érve végül a magasba lendültek az evezők: véget ért az egyhetes ESN-program!

A fogadócsaládok kitettek magukért, akárcsak a magyar diákok – a 8.a, a 10. d és a 11.d osztályokból ─, akik önként, elhívatottságból jelentkeztek a projekthétre, hogy minden tekintetben megkönnyítsék a külföldi résztvevők számára a részvételt. A program nem valósulhatott volna meg nélkülük.

Wiedemann Krisztina és Jermendi Andrea ESN-koordinátorok

ESN-HUNGARY: A journey through time (2023.04. 14 – 04. 20.)

A résztvevők tollából

Idén április 14-én 12 külföldi diák érkezett iskolánkba, hogy 11 Babits-os diákkal együtt részt vegyen az általunk szervezett ESN-projektben, mely a magyar közlekedés múltját és jelenét ismertette meg a résztvevőkkel. Öt európai ország képviseltette magát: Finnország, Hollandia, Portugália, Franciaország és Magyarország. A családom és én egy holland fiút fogadtunk be Amersfoortból egy hétre, akivel már korábban felvettem a kapcsolatot és megtudtam, hogy sok a közös bennünk. Nem csak neki volt lehetősége megismerni hazánk kultúráját, szokásainkat, értékeinket, hanem ő is sokat mesélt Hollandiáról, a hagyományaikról, az iskolájáról és a holland hétköznapokról. A projekt alatt számos feladatot oldottunk meg közösen és közben kialakultak barátságok. A fiúkat még egy Újpest meccsre is elvittük szabadidőnkben. Számos hasznos oldala van egy ESN projektnek: nyelvgyakorlás(angol), új barátok szerzése, saját iskolatársak megismerése, nemzetközi környezet, közösségformálás és jövőbeni külföldi utak lehetősége. Mindenkinek szívből ajánlom!

Szakács Nándor 10.D

Miért jó egy ESN-program? 


A számtalan érv közül csak néhányat fogok megemlíteni. Elsősorban kiemelném az angol vagy akár más nyelv gyakorlását, az angol beszédkészségem nagyot fejlődött, mintha egy másik országba csöppentem volna, ahol rá voltam kényszerülve, hogy más nyelven beszéljek. A nyelv gyakorlása mellett megismersz egy számodra eddig ismertlen kultúrát, a különbségek mindennapi dolgokban mutatkoznak meg, hitetlenkedve hallgattam amikor a vendégem azt mondta ő még nem volt kerti szalonnasütésen, meg amikor azt hitte a konyhai szivacsra, hogy az egy darab kenyér.  


Az egy hét alatt sok új barátra lelhet az ember, kapcsolatokat építhet, amik talán örökké tarthatnak.
Ha a családod és te rokonszenves voltál és jó fogadó fél, akkor a vendégdiákod visszahív az ő hazájába, akár az ESN keretein belül, vagy akár egy baráti gesztusként.
Mindez nem jöhetett volna létre a szervező tanárok nélkül. A programok érdekesek voltak és nem volt olyan perc, amikor unatkoztunk volna. Ez volt az első ESN-program, amiben részt vettem, amint véget ért már jelentkeztem a következőre. Hatalmas élmény fiatalkorban ilyesfajta dologban részt venni! Nagyon sok szép emléket szereztem. Mindenkinek ajánlom!

(Farkas Fülöp, 10. d)

A magyar ESN projekt az A journey through time a magyar közlekedés történetét mutatta be, kitérve a régebbi korokban élő hétköznapi emberek életére. Ezt interaktív feladatok tették színessé.

Ezen kívül a program lehetőséget nyújtott számunkra, hogy megismerkedjünk nem csak külföldi diákokkal, hanem saját iskolatársakkal is. Ezek a barátságok nem csak a program végéig tartottak, hanem ezután is szoros kapcsolatban maradtunk a többiekkel. Nagyon sokat nevettünk együtt és nem is vettük észre, hogy milyen gyorsan eltelt az az egy hét. Felejthetetlen élmény, amikor felültünk az óriáskerékre, kürtőskalácsot és lángost ettünk, vagy amikor páran beleugrottak este a kivilágított partról a Dunába. Mindenki nagyon közel került a többiekhez és mindenkinek volt alkalma beszélgetni mindenkivel. A program lehetővé tette számunkra, hogy fejlesszük angoltudásunkat és új nyelveket tanuljunk a külföldi diákok segítségével. Életre szóló barátságokat kötöttünk és sok emlékezetes pillanattal gazdagodtunk, reméljük, hogy a jövőben is lesz lehetőségünk részt venni és még több emléket gyűjteni.

(Bagota Gréta, Balázs Fruzsina, Kemecsei Dorka, Mógor Zsuzsanna 8.a)

Az ESN-programban való részvételem maradandó élmény. Ismeretlen emberekkel való kapcsolatfelvétel már a program előtt izgalmas készülődést okozott: kitalálni milyen látványosságoknak örülne a vendégem, milyen ételeket szeret, milyen szuveníreket vinne haza? Teljesen új feladatnak tűnt számomra. Az intenzív programokon való részvétel, az egy hétig tartó folyamatos alkalmazkodás az én képességeimet is fejlesztette. Én is jobban megismertem a saját fővárosom, a nevezetességeket, kultúránkat és a fő témánk ─ Közlekedés az időn át ─ részleteit. Az esti beszélgetések alatt megismerhettem a vendégemet, a családját, a szokásaikat, az iskolarendszerét. Vicces volt különböző országokból érkezett emberekkel egy társaságot alkotni. Rájöttem, hogy nem is olyan nehéz más nyelveken kifejezni magam. Remélem, hogy a vendégdiákok boldogan gondolnak vissza az itt eltöltött egy hétre. Bízom benne, hogy lesz még lehetőségem vendégeket fogadni más országokból is.

(Koloszár Norina, 10. d)

A résztvevők nagy részének ez volt az első projektje és magamból kiindulva mondhatom, hogy csak felbátorított, hogy még többre jelentkezzek vendégfogadóként és kiutazó résztvevőként is. Természetesen a fogadásnak megvoltak a kihívásai, mint például az állandó angol nyelv használata (az egész családnak), de mindenképp megérte. Én nagyon szerencsés voltam Eleanorral, aki azt mondta, hogy nyáron szívesen vár Franciaországban, de nem csak ő hanem az egész csapat nagyon jó volt. Olyan helyekre is eljutottam, ahova magamtól nem mentem volna el, de mindet nagyon élveztem (főleg a tűzoltóságot). A programok véleményem szerint pont tökéletes mennyiségben voltak, mert volt szabadidőnk délután, amit városnézéssel és egyéb általában közös programokkal töltöttünk, de közben tanultunk is a közlekedésről és a fenntarthatóságról is. Én büszkén kijelenthetem, hogy számomra teljesen pozitív emlékként maradt meg az egész projekt és bármikor máskor is szívesen részt vennék rajta.

(Kecskés Kinga, 10. d)

Őszintén szólva, nem nagyon tudtam, hogy mit várjak ettől a héttől. Kicsit féltem, hogy Jesperrel, akit én szállásoltam el majd mennyire jövünk ki jól, milyenek lesznek a programok, társaság, ilyesmi. Az érkezése napján már volt szerencsém megismerkedni több új külföldi diákkal, ugyanis aznap este közösen kimentünk Nándi futsal mérkőzésére, ami jó kezdet volt az ismerkedéshez. Másnap egyből az iskolában kezdtük a napot, ahol „hivatalosabb” bemutatkozással indítottunk. És azt kell, hogy mondjam eléggé gyorsan hozzászoktunk egymáshoz, és én már az első nap egy közösségként tekintettem erre a csoportra, és szerintem kívülről is ezt sugároztuk. A napok múltával egyre jobban közelebb kerültünk egymáshoz az iskola által szervezett programok alatt, és a szabadidőnk alatt is. Mivel a délután volt szabadidőnk, mindig kitaláltunk valami elfoglaltságot, ahova általában csoportosan mentünk. Például mikor mindenki (egyesek 2 óra késéssel) lement a Dunakeszi Katona dombra, ahol estig maradtunk. Az utolsó nap vége fele kezdtem érezni igazán azt, hogy lassan el kell válnunk egymástól. Nem akartam, hogy vége legyen. Mikor tavaly Nándival mi látogattuk meg Hollandiát, az is nagyon jó volt, ám nem voltak annyira „együttmozgóak” az emberek. Itt viszont szerintem minden túlzás nélkül kijelenthetem, hogy úgy viselkedtünk egymással, mint ha már egy évek óta egy igazi osztályközösség lettünk volna. Személy szerint nagyon jól éreztem magam, sok értékes kapcsolatot építettem ki, és még lassan 2 hét elteltével is hiányolom az együtt töltött napokat.

(Pozderka Kornél, 10. d)

Mi az ESN?
Az European School Network (ESN) egy országokon és kultúrákon felül álló szervezet, amely személyes kapcsolatokon keresztül, az összetartozás és a kölcsönös elfogadás jegyében, az oktatás színvonalának emelése mellett kötelezte el magát. Egy olyan fórum, amely Európa kulturális sokszínűségét értéknek tekinti és a nemzetek békés egymás mellett élésének talaján középiskolák között teremt kapcsolatot diák- és tanárcserék révén. Az ESN hivatalos nyelve az angol.

Az iskolahálózat jelenleg 11 ország 24 középiskoláját köti össze. Az Újpesti Babits Mihály Gimnázium az alapítók egyikeként 17 éve aktív tagja a szervezetnek, s Magyarországot egyedüliként képviseli. A gondosan kiválasztott tagiskolák vezetői és ESN-koordinátor tanárai személyes ismeretségben állnak egymással, s elkötelezetten segítik diákjaikat abban, hogy a külföldi partnerség révén nagyobb jártasságra tegyenek szert a társas viselkedésben, tapasztalatokat szerezzenek az interkulturális kommunikációban és tökéletesítsék nyelvtudásukat.

„Bárki, aki részt vesz akár egy konferencián, akár egy projekten, akár csak egy egyszerű diákcserén, gazdagabb lesz tőle. Az a hozzáállás és világszemlélet, amit az ESN képvisel, példaértékű. Egy olyan világban, ahol rengeteg személyes és globális problémával kell megküzdenünk, elmondhatatlanul nagy szükség van valakire vagy valamire, amire számíthatunk, amire támaszkodhatunk. Minden évben elhangzik többször, hogy az ESN olyan, mint egy nagy család. Nagyon örülünk, hogy az Újpesti Babits Mihály Gimnázium tagja ennek a nemzetközi családnak és reméljük ez még sok-sok éven keresztül így is fog maradni.”

(Somodiné Nagy Ilona, az ESN egyik alapítótagja)

Az ESN hivatalos, angol nyelvű honlapja:

https://www.esnetwork.eu/

1. Hogyan csatlakozzunk egy ESN-projekthez?

2. ESN selfie

3. ESN szerződés cserediáksághoz

4. ESN: a múlt (ez egy PDF file képekkel, számadatokkal)